1. Zoek naar de belangrijkste beeldaspecten in de beelden waarvoor je de beeldbeschouwingen hebt geschreven.
2. Beschrijf hoe deze beeldaspecten in relatie staan tot de inhoud en hoe ze de inhoud beeldend versterken.
1.
Het laatste avondmaal, is een fresco geschilderd door Leonardo da Vinci, dit is een afbeelding van het origineel (meerdere malen gerestaureerd), het is gevestigd op de muur van de eetzaal in een klooster in Milaan.
Da Vinci heeft door het gebruiken van het lijnperspectief geprobeerd om het fresco minder plat te laten lijken, en zo gespeeld met het beeldaspect ruimte. Het licht-donker contrast, word vaak ingezet om diepte te suggereren, dit heeft da Vinci toegepast “achterin” het schilderij; de donkere muur en de lichte ramen. Op deze manier heeft hij het beeldaspect kleur gebruikt om het fresco minder 2 dimensionaal te laten lijken. Het is duidelijk dat er sprake is van een centrale compositie, het draait om Jezus. Hij is het middelpunt van het fresco, zit in het midden aan de tafel, hij zit voor het middelste raam, in het meeste licht en veel van de andere personen kijken naar het midden van de tafel.
2.
Doordat Jezus in het licht zit, valt hij gelijk op, het is duidelijk dat hij de belangrijkste persoon op het fresco is. Het verhaal is dat Jezus net tegen de twaalf discipelen heeft verteld dat een van hen, hem zal verraden. Judas is de verader, da Vinci heeft hem in de schaduw geschilderd en heeft hem een teruggetrokken houding gegeven.
1.
In onze versie van het laatste avondmaal zie je dat we Jezus weer in het midden van de tafel hebben geplaatst. Ook zit hij in het licht en zitten de andere twee personen voor een donkere achtergrond. Op deze manier zijn we bezig geweest met het beeldaspect compositie, we hebben net als bij het origineel gekozen voor de centrale compositie wat ook te zien is doordat de andere personen naar de persoon aan het midden van de tafel kijken.
2.
Ook in onze versie zit Jezus in het midden van de tafel en voor een lichte achtergrond. Judas en Petrus zitten voor een donkere achtergrond, ook doordat de andere twee personen naar Jezus kijken wordt benadrukt dat Jezus de belangrijkste persoon op de foto is. In onze versie is Judas degene uiterst rechts. We hebben ervoor gezorgd dat er een donkere achtergrond is en hem dezelfde houding gegeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten