zaterdag 14 januari 2012

Theoretische opdracht, Beeldbeschouwing

Theoretische opdracht, Beeldbeschouwing

Kies uit je mindmap (thema) een 2D, 3D en 4D beeld gelijk verdeeld over de 3 perioden in de beeldcultuur. (Schilderijen uit de klassieke, moderne en post-moderne tijd.)

1. Analyseer de titel (Nederlandse vertaling) van het beeld, de maker en het jaartal waarin het is gemaakt.

2. Benoem de belangrijkste aandachtspunten in beeld.

3. Onderzoek de inhoud en de betekenis van het beeld middels meerdere bronnen over de maker en de context.

4. Beschrijf hoe de vormgeving aansluit op de inhoud.


2D beeld klassiek









1. Het laatste avondmaal van Leonardo da Vinci, begonnen in 1495 en voltooid in  1498.

2. Ten eerste wordt de aandacht gevestigd op Jezus, die in het midden zit. De rest van de apostelen zijn ingedeeld in vier groepen. Van links naar rechts: Bartolomeüs, Jacobus de Mindere en Andreas vormen de eerste groep. Judas Iskariot, Petrus en Johannes vormen de tweede groep. Sommigen denken dat Johannes Maria Magdalena moet voorstellen, dit komt echter niet overeen met aantekeningen van Leonardo da Vinci. De derde groep is Thomas, jacobus de Meerdere en Filippus. Mattheüs, Judas Taddeüs en Simon vormen de laatste groep.
                                   

3. Alle apostelen moeten een bepaalde reactie uitbeelden, toen Jezus zei dat een van hen hem ging verraden. De eerste groep is verrast, zo houdt Andreas zijn handen omhoog in het ‘einde’ gebaar. Judas Iskariot behoort tot de tweede groep. Normaal werd hij afgezonderd van de rest. Hij zit echter wel in de schaduw en heeft een klein zakje met zilvermunten in zijn handen, die hij heeft gekregen voor het verraden van Jezus. Ook Petrus behoort tot de tweede groep. Hij heeft een mes vast in de tegenovergestelde richting van Jezus. Dit wijst op de zijn gewelddadige bescherming van Jezus. De derde groep is verbaasd en gebaren of zij willen zeggen ‘Ik ben het toch niet, heer?’. In de laatste groep staan Mattheüs en Judas Taddeüs in de richting van Simon, waarschijnlijk om antwoord te krijgen op de vraag wie hij zou bedoelen.


4. Leonardo da Vinci heeft alle apostelen aan een kant van de tafel gezet, zodat geen van alle in de rug wordt aangekeken. Zo zijn alle emoties goed te zien.

Door de perspectieflijnen en het lichtval en de compositievorm wordt de nadruk gevestigd op Jezus. Dit laat zien dat Jezus het belangrijkste is.



3D beeld modern
















1. Tableau-Piège: Restaurant de la City-Galerie van Daniel Spoerri  gemaakt in 1965.
2. Het is een overall compositie en dat zorgt ervoor dat er niet één aandachtspunt is. De aandacht wordt geleidt naar alle borden en daarmee het hele beeld.
3. Dit werk van Daniel Spoerri bestaat uit objecten vastgezet op de ondergrond waarop hij ze aantrof. De dingen die door Spoerri werden vastgezet hadden regelmatig met eten te maken: kopjes, borden, bestek, flessen wijn en ook de etensresten die er lagen. De resten van een maaltijd vertellen een verhaal: over de maaltijd, over de mensen die er hebben gezeten. Spoerri vindt een tafel zoals zijn werk interessanter dan een tafel waaraan nog niets is gebeurd.
4. Alle voorwerpen staan vast en kunnen niet meer verschoven worden. Spoerri probeert situaties die spontaan zijn ontstaan vast te zetten, zodat het verhaal wat op dat moment afspeelde blijft bestaan. De voorwerpen vertellen een verhaal van de mensen die al lang weer zijn vertrokken.
4D beeld post-modern

                                             











1. Incubation, Breakfast Art Installation with Yogurt van Jennifer Rubell (2011).
Incubatie, Ontbijt kunstinstallatie met yoghurt van Jennifer Rubell gemaakt in 2011.
2. Het gaat om een installatie opgedeeld in twee helften. De eerste is een kamer waarin yoghurt wordt gemaakt door ‘verpleegkundigen’. De kamer is ontworpen om de kwekerij op een ziekenhuis te laten lijken. De tweede is een kamer met blokken aan het plafond gemonteerd. Uit deze blokken druipen enkele lijnen van honing.
3. Het is de bedoeling dat mensen zelf meedoen. Het is een verkenning van een creatieve daad. Jennifer Rubell vindt het interessant om de creatie van leven te ontdekken in relatie met de creatie van kunst en eten. Een deel van haar werk is wetenschappelijk, een deel een wonder, een deel fysiek en een deel metafysiek. Alles bij elkaar vormt de creatieve daad.
4. Kijkers nemen een pot yoghurt mee uit de eerste kamer. In de tweede kamer kunnen ze zelf de honing ontvangen. Het werk verkent de creatieve daad, het proces van wachten, ontvangen en passiviteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten